Sigorta, Sigortanızı Attırmasın

0
156

Yaz geldi sıcaklar artmaya başladı, evlerde kapılar pencereler açık yatılır, hafta sonları yazlıklara gidilir oldu. Ancak yazın gelmesi ile rehavete kapılıp; kapılarını kilitlemeyi unutanları, pencerelerini açık bırakanları döndüklerinde hiç de ummadıkları bir manzara karşılayabilir. Gözünüz gibi baktığınız yeni LCD televizyonunuzu, evde bıraktığınız laptopunuzu veya düğünde takılan altınları döndüğünüzde bulmayabilirsiniz.

İstatistikler Ege Bölgesinde yaz aylarında hırsızlık olaylarının arttığını göstermektedir. Havanın sıcak olması sebebi ile evlere giriş olanaklarının ve dikkatsizliğin artması bir yana “hırsızlık mesleği” ile uğraşanların genelde kışı cezaevlerinde yazı da dışarıda geçirmek istemeleri de yaz aylarında istatistikleri arttırıyor. Benzer bir şekilde trafik kazaları da yaz güneşinin etkisi ile, yaz aylarında artış gösteriyor.

Artan hırsızlık olaylarından ve hayatımızda karşılaşabileceğimiz diğer risklerden doğacak parasal kayıplarını en aza indirebilmek için ise Türk Halkında pek de güven duyulmayan sigorta sektörüne ihtiyaç vardır. Ancak halkımızda doğal olarak sigorta şirketlerine karşı büyük bir güvensizlik duyulmakta. Çünkü sigorta şirketleri para alır fakat para ödemez lafı etrafımızda sık işittiğimiz bir laf oldu ve olumsuz örneklerle sık karşılaşır olduk. Burada önemli olan neyi hangi şartlarla sigortalattığımız doğru bilip önlemlerimizi ona göre almamızdır.

Örneğin; Evinize hırsızlık sigortası yaptırdınız, temizlikçi kadının çaldığı altın veya parayı sigorta ödemez. Hırsızın sebep olduğu yangının zararını sigorta karşılamaz.

Aracınızı otoparka veya araç yıkmaya götürdünüz, anahtarı görevliye bıraktınız. Bir restorana veya otele gittiniz ve kapıdaki vale, park için aracı aldı. Bu durumlarda artık aracınız kasko kapsamı dışında yalnızca görevlinin veya işletmenin insafındadır. Aracınız geri gelmez ise artık bu suç hırsızlık değil, güveni kötüye kullanmadır ve doğal olarak araç kaskosunda hırsızlık teminatı kapsamı dışındadır, sigortadan para alamazsınız. Yine araç kasko sigorta poliçelerinde; bagajdan çalınan eşya poliçe dışındadır. İsterseniz ek prim öder sigortalarsınız, yoksa bagajımdan bilgisayarım çalındı diye sigortaya başvurmayın.

Aracınız çalındı veya pert oldu, sakın kasko değerini alırım diye düşünmeyin. Kasko şirketleri prim alırken kendi yayınladıkları araç kasko değerleri tarifesini kullanırlar fakat aracın değerini karşılarken yalnızca kendi eksperlerine inanırlar. Eksperler de araştırma yapar ve aracınızın ikinci el piyasasındaki değer aralığını rapor eder ve sigorta şirketi de size en alt değeri teklif eder, gerisi sizin sabrınıza ve pazarlık gücünüze kalmıştır. Değeri beğenmezseniz mahkemeye gidip zararınızı tam olarak karşılayabilirsiniz.

Hepimiz alkollü araç kullanırken yapılan kazanın kasko dışında olduğunu zannederiz, fakat durum böyle değil. Alkollü olmanın kaza yapmaya sebep vermediğini kanıtlarsanız sigorta zararınızı karşılamak zorunda. Yani; eğlenceden dönüyor ve hafif alkollüsünüz, kırmızı ışıkta dururken arabanın biri size geldi arkadan çarptı ve çarpanın trafik sigortası yok veya yolda giderken freniniz patladı ağaca çarptınız. Siz hiç kusurunuz olmadığı halde zarar gördünüz, kasko şirketi “sen alkollüydün ödemem” diyebilir ancak mahkemeye başvurup zararı tazmin edebilirsiniz.Bu durumda derhal hukuki yardım alarak hareket etmeniz, ileride zararınızı tazmin için faydalı olacaktır.

Mal sigortalarının haricinde, sağlık sigortaları da sık sorun yaşanan alanlardan biri. Sigorta pazarlamacıları en duyarlı olduğunuz sağlık konusunu istismar ederek bir güzel poliçe imzalatırlar ancak sigorta şirketleri hasta olup doktora gittiğinizde, “bekleme süresi içerisindesiniz”, “bu rahatsızlık doğuştan” gibi bir takım sebeplerle tedavinizi karşılamayabilirler. Bu sebeple imzaladığınız poliçenin neleri, ne miktarda ve kaç defa karşıladığına dikkat etmeniz gerekir. Yalnızca prim miktarına bakmayın.

Bireysel Emeklilik ve hayat sigortası poliçeleri de bilinçsiz ve plansız yapıldığında insanları mağdur edebilmektedir. Genelde genç ve güzel insanlar gelir ve bir dolu tablolar ve laflar ile sizi Bireysel Emeklilik Sistemine dahil eder veya hayat sigortası poliçesi imzalatır. İlk başta ayda 100 lira size zararlı gözükmez. Nasıl olsa öderim, ödeyemezsem de çıkar paramı alırım dersiniz. Fakat; sistemden ne zaman çıkarsanız çıkın zarar etme ihtimaliniz büyük. Bu sebeple girecekseniz sonuna kadar kalmayı düşünün. Ayrıca  bu tip poliçelerin getiri tablolarını ve geri ödeme şartlarını sigorta şirketinden kaşe ve imzalı bir şekilde teslim alın, sigortacıların hiçbir hukuki değeri olmayan vaatleri ile yetinmeyin. Çoğu durumda aylık 100 liralarla iyi bir birikime ulaşmanız mümkün olmayabiliyor.

Bireysel tüketicilere yönelik sigorta poliçelerindeki istisna ve muafiyetler, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği’nin hazırlamış olduğu genel şartlarda ve sigortacınız ile imzalanan poliçe özel şartlarında belirlenir Dolayısıyla hangi olayın hangi durumda poliçe kapsamında olup olmayacağını hem genel şartlara hem de özel şartları birlikte bakarak anlayabilirsiniz. Genel şartlara birliğin internet sayfasından da ulaşabilirsiniz.

Ayrıca; son dönemde yasa ile oluşturulan Sigorta Tahkim Komisyonu, sigortalılar ile sigortacılar arasında meydana gelen uyuşmazlıkların ucuz ve hızlı bir şekilde çözümü konusunda çalışmaktadır. Sigortacınız ile yaşadığınız bir uyuşmazlık sonucunda tahkime de başvurabilir ve buradan alacağınız kararı mahkeme kararı gibi icra edebilirsiniz.

Av. Eren Evren

CEVAP VER

Please enter your comment!